Bondesluttspill

Bondesluttspillet er basen for alle sluttspill, så det er her man bør starte!

Kvadratet:


Alle kjenner nok til dette, men det skader ikke å begynne helt i bunn:
-Hvit trekker og vinner, svart trekker og holder remis.

-Tenk deg et kvadrat fra der bonden står, her a3 og fram til forvandlingsfeltet, a8, så like mange ruter til siden (mot motpartens konge) som det er fram. a3 til f3 - f3 - f8 - a3 - a8

Reglen er som følger: Om motstanderen, (her svart) kan gå inn i kvadratet er det remis.

-Stillingen over og svart i trekket: både Kf3 og Kf4 holder remis, hvit svarer med a4, kvadratet har nå blitt mindre, det når nå bare til e4, hvor skal svart gå?

Om du ikke er helt sikker på denne stillingen, sett den opp på et brett og skriv ned alle trekkene du klarer å regne i hodet, så til slutt kan du flytte brikkene for å sjekke.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Konge og bonde mot konge:

Hvit trekker og det er remis, svart trekker og hvit vinner!

Regelen her er lett å huske: Om bonden kommer til 7. raden uten sjakk (med dekning av kongen selvf.) er det vinst, om den går fram med sjakk er det remis.

Hvit:
-d7+ ..Kd8 Kd6 patt!

Svart:
-..Kd8 d7 uten sjakk! ..Kc7 Ke7 og bonden går inn i neste 1 - 0

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Opposisjon:




Svart i trekket taper, hvit i trekket og det er remis, dette pga opposisjonen.
-Den som ikke er i trekket har opposisjonen
(næropposisjon kongene rett overfor hverandre med et felt imellom)


Nesten samme stilling, men en meget viktig forandring, kongen har kommet til 6 raden foran egen bonde.

Hvit vinner uansett hvem som er i trekket.
-Feks Kd6 ..Kd8 e6 ..Ke8 e7 uten sjakk! og det blir ikke patt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Randbønder:

Randbønder er verre å få inn, om motparten sin konge kontrollerer forvandlingsfeltet er det remis.
Selv om hvit skulle få en løper her, svartfelter:

Dette er også remis, hvits løper kan ikke jage kongen ut av hjørnet, om det var en hvitfeltsløper vinner hvit enkelt, samme med en springer.

-Unntaket med springer er om bonden har kommet til 7. raden, og motpartens konge har kontroll på forvandlingsfeltet. Hvit konge kan ikke nærme seg bonden uten å sette patt, flytter springeren så faller bonden.


Randbønder er såpass "gufne" at svart holder remis her også, om hvits konge smetter ut av hjørnet, går svart inn i stedet, om hvit spiller fram bonden med kongen i hjørnet blir det patt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar